حمل یکسره و قوانین آن


حمل یکسره چیست؟ و قوانین آن

 یکی از روش‌ها برای حمل اجناس، حمل یکسره است. به کمک حمل یکسره می‌توان هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل کالاها و اجناس را کاهش داد. در واقع در دنیای تجارت، بر اساس قوانین بین‌المللی و نوع کالا روش‌های مختلفی برای حمل اجناس و کالاها وجود دارد. از این روش تنها برای برخی از کالاها می‌توان استفاده کرد؛ بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی نوع کالا را در نظر داشته باشید. با استفاده از این روش حمل کالا می‌توانید از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند شوید. اگر این سؤال برایتان پیش‌آمده که حمل کالا به روش یکسره چگونه انجام می‌شود و دارای چه کاربرد و مزایای است، با ما همراه باشید.

 حمل یکسره کالا به چه معنایی است؟

در حمل‌ونقل‌های ریلی، دریایی، هوایی و زمینی به هرگونه حمل‌ونقل اجناس و کالایی که بدون تخلیه و یا تحویل در گمرک صورت بگیرد، حمل یکسره گفته می‌شود. در این روش حمل، کالای موردنظر بدون تغییر وسیله نقلیه و به‌صورت پیوسته از مبدأ به مقصد منتقل می‌شود و در گمرک هیچ‌گونه توقیف و یا تخلیه‌ای انجام نمی‌شود. در این روش خبری از پرداخت هزینه‌های مربوط به بارگیری و تخلیه نیست؛ ازاین‌رو به طور قابل‌توجهی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

حمل یکسره در بخش اقتصاد و تجارت اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا باعث کاهش هزینه‌ها، بیشتر شدن سرعت تحویل اجناس، افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها، مدیریت زنجیره تأمین و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. در واقع این روش باعث به حداقل رساندن تاخیر در تحویل کالاها و زمان ترانزیت می‌شود که این امر برای کسب‌وکارها بسیار مفید و ارزشمند است.

از ویژگی‌های اصلی و بارز این نوع حمل می‌توان به بهره‌وری بالا و ظرفیت بارگیری بهینه در فرایند حمل‌ونقل کالا اشاره کرد. در حقیقت با استفاده از این روش، اجناس و محصولات بدون توقف حمل می‌شوند. حمل یکسره در انرژی، زمان و هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی می‌کند. دقت داشته باشید برای حمل کالا به‌صورت یکسره معمولاً از ناوگان حمل‌ونقل مختلف استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال وسایل نقلیه‌ای مانند تیرلی باس‌ها و کامیون‌ها برای حمل‌ونقل جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این قطارها و واگن‌ها نیز برای حمل‌ونقل ریلی به کار گرفته می‌شوند و از کشتی‌ها نیز برای حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌کنند.

مزایای اصلی حمل یکسره کالا

صاحبان بار هنگام واردات برخی از کالاها و اجناس خاص می‌توانند با استفاده از رویه گمرکی حمل یکسره، در فرایند واردات کالا به کشور از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. اما برای این کار بهتر است از کارشناسان حرفه‌ای که در این زمینه از مهارت بالایی برخوردار هستند، کمک گرفته شود. حمل یکسره علاوه بر توسعه تجارت و صنایع از مزایای بسیار متعدد دیگری نیز برخوردار است. از اصلی‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 1. کاهش هزینه‌ها

 این روش حمل موجب استفاده بهینه و اصولی از ظرفیت باربری و بهبود بهره‌وری می‌شود. در واقع در یک وسیله نقلیه با ادغام و ترکیب کالاها می‌توان به‌صورت پیوسته عملیات حمل‌ونقل آن‌ها را انجام داد تا هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل جداگانه کالاها کاش یابد. علاوه بر این با کمتر شدن تاخیرها و زمان ترانزیت، هزینه‌هایی که ممکن است به دلیل تاخیر در تحویل کالاها پیش بیاید نیز کاهش می‌یابد.

 2. افزایش سرعت تحویل کالا

 با استفاده از این روش حمل می‌توان جابه‌جایی و منتقل کردن کالاها را از یک مرحله‌به‌مرحله دیگر بدون وقفه و به‌صورت پیوسته انجام داد. این امر موجب کاهش زمان ترانزیت و همچنین افزایش سرعت تحویل کالاها می‌شود. علاوه بر این در حمل کالا به‌صورت یکسره می‌توان با بهره‌گیری از راه‌های حمل‌ونقل سریع مانند حمل‌ونقل ریلی و هوایی، سرعت تحویل کالاها را افزایش داد.

 3. بهبود مدیریت زنجیره تأمین

 از دیگر مزایای حمل یکسره می‌توان به بهبود ردیابی کالاها و قابلیت پیگیری در طول مسیر اشاره کرد. در واقع می‌توان به‌راحتی وضعیت و مکان کالاها را با استفاده از سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین و همچنین فناوری‌های ارتباطی به‌صورت دقیق پیگیری کرد.

 4. افزایش رقابت‌پذیری

 شرکت‌ها با استفاده از این روش حمل می‌توانند علاوه بر افزایش سرعت دسترسی خود به بازارها، در تأمین نیازهای مشتریان به بهترین شکل ممکن عمل کنند. به‌طورکلی این امر موجب افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها می‌شود.

 5. بهبود کیفیت خدمات

علاوه بر موارد ذکر شده با به‌کارگیری این روش حمل می‌توان خطاها و خسارات که ممکن است به دلیل دسترسی مکرر به کالاها به وجود آید را کاهش داد. در واقع با استفاده از حمل یکسره می‌توان کالاها را بدون وقفه و به‌صورت مداوم از مبدأ به مقصد منتقل کرد که موجب کاهش آسیب‌ها و خسارت به کالاها می‌شود.

کاربردهای حمل یکسره کالا

حمل یکسره بیشتر برای حمل‌ونقل کالاها و اجناسی مانند تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی که مصرف‌کننده به آن‌ها نیاز فوری دارد یا کالاهایی مانند مواد غذایی که زود فاسد می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد دیگر این نوع حمل برای مواردی است که به دلیل عدم امکانات و تجهیزات کافی در گمرک یا بندرها، تخلیه و بارگیری مجدد این اجناس امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین بهترین و مناسب‌ترین روش برای جابه‌جایی و انتقال این اجناس حمل یکسره است.

 این روش حمل علاوه بر کاربرد و مزایای بی‌شماری که دارد، شما را از پرداخت هزینه‌های واردات اجناس و کالا بی‌نیاز می‌کند. در واقع شما بایستی تنها برخی از هزینه‌های واردات کالای تجاری به کشور را پرداخت کنید. به‌خاطر داشته باشید که خدماتی مانند بیمه کردن محموله تجاری، هزینه انبارداری و حمل‌ونقل از جمله هزینه‌هایی محسوب می‌شوند که هنگام حمل کالا به روش یکسره باید آن‌ها را بپردازید.

 هنگامی که صاحبان اجناس برای حمل‌ونقل کالاهای تجاری خود از حمل یکسره را انتخاب می‌کنند، از پرداخت برخی از هزینه‌ها مانند حقوق گمرکی و عوارض بی‌نیاز می‌شوند. اما این مسئله تنها زمانی اتفاق می‌افتد که صاحب کالا یک سند به‌عنوان تعهد به گمرک ورودی دهد. به‌طورکلی هزینه‌هایی که در این روش حمل باید پرداخت شود، عبارت‌اند از:

  1. هزینه وزارت راه
  2. هزینه تی اچ سی
  3. هزینه دموراژ
  4. هزینه نگهداری کالاها و اجناس در انبار
  5. هزینه تست آزمایشگاه

 در شرایط حمل یکسره کالا تمام هزینه‌های ذکر شده بایستی به طور جداگانه پرداخت شود، اما در مقایسه با هزینه‌های انبارداری، تخلیه و بارگیری کالا کمتر خواهد بود. در نتیجه حمل کالا به روش یکسره برای تاجران و بازرگانان روشی مناسب و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله ما تلاش کردیم هر آنچه را که در مورد حمل یکسره لازم است بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. به‌طورکلی این نوع حمل به حملی گفته می‌شود که کالا به‌صورت مستقیم از مبدأ به مقصد منتقل می‌شود و در آن خبری از توقیف و یا تخلیه کالا در گمرک نیست. در این روش حمل، بار به‌صورت مستقیم توسط کانتینر منتقل می‌شود. به‌طورکلی این روش مناسب آن دسته از کالاهایی است که به‌سرعت فاسد می‌شوند و یا تجهیزاتی که به آن نیاز فوری دارند. اگر شما نیز می‌خواهید که اطلاعات خود را درمورد این نوع حمل بالا ببرید و یا اینکه به این اطلاعات نیاز دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی کوتاه به مطالب ذکر شده در این مقاله داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *