واردات کالا


واردات کالا

واردات کالا

واردات کالا از چین و امارات به دلیل فراهم شدن شرایط بسیار آسان‌تر خواهد بود. چین و امارات از آن دسته کشورهایی هستند که روابط خوبی با ایران داشته و شرکت‌های وارداتی می‌توانند به‌راحتی کالاهای موردنظر خود را وارد کنند.

با اینکه واردات کالا از چین و امارات آسان است؛ اما برای اینکه بتوانید در این حوزه به اهداف خود برسید، باید اطلاعات زیادی را کسب کنید. تمامی کشورهای جهان برای ارسال کالا شرایط و مراحل خاصی را تعیین کرده‌اند؛ یعنی اگر بخواهید از کشورهای خارجی کالایی را وارد ایران کنید، باید با مراحل تعیین شده آشنایی داشته باشید و در نهایت بتوانید آنها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

واردات کالا از امارات و چین مراحل خاصی داشته و انجام آنها مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل واردات کالا از چین و امارات را به همراه مزایا و مراحل آن مورد بررسی قرار دهیم.

واردات کالا از چین

واردات کالا از چین

چین به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان در حوزه تولید کالاهای مختلف، تبدیل به گزینه محبوب تاجرها و شرکت‌های وارداتی شده است. افراد زیادی وجود دارند که برای سال‌های طولانی اجناس مختلف را از کشور چین وارد ایران می‌کنند؛ حال سؤال اینجاست که این افراد برای واردات کالا از چین باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؟

پشت سر گذاشتن مراحل واردات کالا از چین، اولین و مهم‌ترین موضوعی است که باید قبل از هر کاری به آن بپردازید. هرکدام از این مراحل شرایط خاص خود را داشته و در برخی از مواقع چالش‌های خاصی را در مقابلتان قرار خواهد داد؛ بنابراین باید هنگام انجام کارهای واردات، با افراد متخصص مشورت کنید. موارد زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل واردات از چین هستند:

مرحله اول، انتخاب محصول برای واردات

در مرحله اول واردات  باید کالای موردنظر خود را انتخاب کنید. شاید از خودتان سؤال کنید که چرا انجام این کار به‌عنوان یکی از مراحل اصلی واردات کالا از چین شناخته می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که امکان واردات هر کالایی به خاک ایران وجود ندارد.

شما باید ابتدا لیست کالاهای مجاز را بررسی کنید و سپس در صورت عدم وجود آن در لیست کالاهای ممنوعه، سایر مراحل را طی کنید. باید توجه داشته باشید که سپری کردن این مرحله بسیار مهم بوده و آینده کسب‌وکار شما را تعیین خواهد کرد. درصورتی‌که نتوانید کالای خود را با دقت و آگاهی بالا انتخاب کنید، تمام هزینه‌ها و زحمات شما به هدر خواهد رفت.

مرحله دوم، انتخاب تأمین‌کننده

بعد از اینکه کالای خود را برای واردات انتخاب کردید، باید تأمین‌کننده را انتخاب کنید. بدون شک این مرحله هم مانند مرحله قبلی بسیار مهم بوده و سرنوشت کسب‌وکار شما را تعیین می‌کند، پس باید این مرحله را هم با آگاهی بالایی پشت سر بگذارید. در کشور چین تولیدی‌های بسیار زیادی وجود دارند که کالای موردنظر شما را به بازار جهانی ارائه می‌کنند. برای اینکه واردات کالا را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید برندی را انتخاب کنید که کیفیت بالا و قیمت مناسبی داشته باشد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم و اساسی که باید در هنگام بررسی تأمین‌کننده به آن توجه داشته باشید، اعتبار بالای آن در بازار جهانی است. شما باید اعتبارسنجی لازم را انجام داده و بتوانید به‌صورت مستقیم با تأمین‌کننده ارتباط برقرار کنید.

ارزیابی حقوقی و فنی سازنده

مرحله سوم، ارزیابی حقوقی و فنی سازنده

یکی دیگر از مراحل مهم واردات کالا از چین، ارزیابی حقوقی و فنی تولیدکننده است. هنگامی که تأمین‌کننده را انتخاب کردید، ابتدا باید از لحاظ فنی آن را تأیید کنید. بسیار مهم است که تأمین‌کننده شما بتواند کالای موردنظر را با بالاترین کیفیت تولید کرده و به قیمت مناسبی ارائه کند.

در کنار بررسی توانایی فنی تولیدکننده، باید فعالیت قانونی آن و مجوزهای لازم را هم بررسی کنید. در واقع تولیدی موردنظر شما باید طبق قانون فعالیت داشته باشد تا بعد از ارسال کالا با مشکل خاصی مواجه نشوید. همچنین در کنار تمامی این موارد، باید فاکتورهای دیگری مانند تجربه کاری، دانش فنی، تکنولوژی، کیفیت تجهیزات و… هم بررسی شود.

مرحله چهارم، ارسال نمونه کالا

 شاید برایتان سؤال باشد که چگونه از کیفیت کالای وارداتی اطمینان حاصل کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بعد از ارزیابی حقوقی و فنی تولیدکننده، باید محصول آن را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید. مرحله چهارم یعنی ارسال نمونه کالا به دلیل مشاهده محصول از نزدیک، یکی از مهم‌ترین مراحل واردات از چین است.

در این مرحله باید تولیدکننده نمونه محصول را برای شما ارسال خواهد کرد تا به‌دقت آن را بررسی کرده و از کیفیت و استاندارد بالای آن مطمئن شوید. هنگامی که کالا را استفاده کرده و از کیفیت بالای آن اطمینان حاصل کردید، باید مراحل خرید کالا را انجام دهید.

مرحله پنجم، بازرسی کالا

همان‌طور که گفتیم؛ کیفیت بالای کالا مهم‌ترین موضوعی است که باید بررسی کنید. در بسیاری از مواقع تولیدکنندگان برای سود بیشتر کالاهایی را ارسال می‌کنند که کیفیت آنها به نسبت نمونه ارسال شده کمتر است. انجام این کار کاملاً خلاف قانون و اصول تجارت است، به همین دلیل مرحله بازرسی کالا در فرایند واردات کالا از چین گنجانده شده است تا خیالتان بابت این موضوع راحت باشد.

شرکت‌های بازرگانی که به تاجران ایرانی خدمات مختلف ارائه می‌کنند، وظیفه بازرسی کالا را بر عهده دارند. در واقع این شرکت‌ها باید کیفیت و کمیت کالا را بررسی کرده و آن را با استانداردهایی که در قرارداد عقد شده مطابقت دهند. درصورتی‌که کالاهای ارسال شده با کالای درخواستی مشتری مغایرت داشته باشد، ارسال بار صورت نخواهد گرفت. شرکت‌های بازرگانی کار بازرسی کالا را به کمک نیروهای متخصص خود در کشور چین انجام خواهند داد.

مرحله ششم، انجام مراحل خرید کالا

بعد از اینکه تمامی این مراحل را پشت سر گذاشتید، وقت آن رسیده که مراحل خرید کالا و عقد قرارداد با تولیدکننده را انجام دهید. با اینکه روابط چین با ایران بسیار خوب است، اما انجام این کار نیازمند دانش و آگاهی بالایی است. برای اینکه کسب‌وکار شما متوجه ضررهای مالی نشود، بهتر است در ابتدا کار خود را به کمک یک گروه متخصص آغاز کنید.

انتخاب تأمین‌کننده

مرحله هفتم، پیش‌پرداخت و تسویه تمام هزینه‌ها

پرداخت هزینه‌های کالا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، اما باید بدانید که انجام این کار در دو مرحله انجام خواهد شد. مرحله اول دادن پیش‌پرداخت به تولیدکننده است. در واقع شما هنگام خرید کالا باید مبلغی از قرارداد را به‌عنوان پیش‌پرداخت به تولیدکننده ارائه کنید تا محصولات را برایتان آماده کند. هنگامی که تمامی محصولات آماده شد، باید تمام هزینه را پرداخت کنید تا بار شما آماده ارسال شود.

برای اینکه هزینه کالاها را به تولیدکننده یا فروشنده چینی پرداخت کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد که معمولاً خریداران بر اساس شرایط خود، نوع کالا و نحوه قرارداد مناسب‌ترین گزینه را انتخاب می‌کنند. به‌طورکلی خریداران برای پرداخت هزینه‌ها، باید از روش‌های زیر استفاده کنند:

  • پرداخت بانکی: این روش در بین تاجران بسیار رایج است، اما برای انجام آن حضور شما در کشور چین الزامی است.
  • درگاه‌های پرداخت آنلاین: AliPay و WeChat Pay ازجمله کیف پول‌های آنلاین چینی هستند که خریداران و فروشندگان در بیشتر اوقات از آنها استفاده می‌کنند.
  • اعتبارات اسنادی: این روش که همواره در تجارت بین‌الملل مورداستفاده قرار می‌گیرد، در کشور چین طرف‌داران زیادی دارد.

مرحله هشتم، ارسال کالا به ایران

هنگامی که هزینه‌های بار پرداخت شد، پروسه ارسال کالاها آغاز می‌شود. واردات کالا از چین با روش‌های هوایی، ریلی و دریایی انجام خواهد شد. شما می‌توانید بر اساس شرایط و وضعیت خود گزینه مناسب را انتخاب کرده و در یکی از گمرک‌های کشور بار خود را ترخیص کنید.

مرحله نهم، انجام امور گمرکی و ترخیص کالا

در نهایت بعد از رسیدن کالاها به گمرک، باید عملیات ترخیص کالا را انجام دهید. انجام این کار مراحل مختلفی دارد که انجام برخی از آنها پیچیده‌ است. برای اینکه بتوانید در کمترین زمان ممکن کالاهای خود را ترخیص کنید، بهتر است یک ترخیص‌کار ماهر را برای انجام این کار استخدام کنید.

هزینه واردات کالا از چین چقدر است؟

یکی از سؤالات مهمی که واردکنندگان کالا با آن مواجه خواهند شد، در مورد هزینه واردات کالا از چین است. نکته مهمی که باید در هنگام واردات کالا از چین به آن توجه کنید، این است که هزینه‌های واردات تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • هزینه انبارداری
  • حجم و ابعاد کالا
  • روش حمل‌ونقل انتخاب شده
  • هزینه‌های گمرک
  • هزینه بازرسی کالا
  • هزینه قراردادها و بیمه کالا
  • هزینه مجوز ثبت سفارش و ارز تخصیص‌داده‌شده

واردات کالا از امارات

ایالات متحده عربی هم یکی از بهترین کشورهای اطراف ایران برای واردات کالا است. فاصله نزدیک امارات با بندرهای مشهور ایران باعث شده که واردات کالاها از این طریق آسان‌تر باشد. برای اینکه بتوانید کالای خاصی را از کشور امارات وارد کنید، ابتدا باید آشنایی کاملی با مراحل انجام کار داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل واردات کالا از امارات را معرفی می‌کنیم:

مرحله اول، مراجعه حضوری به دبی و یا برقراری ارتباط با فروشنده

هنگامی که کالای موردنظر خود را انتخاب کردید، باید به امارات و شهر دبی رفته و یا از طریق اینترنت و شرکت‌های بازرگانی با فروشندگان ارتباط برقرار کنید.  ازآنجایی‌که فروشندگان زیادی در شهر دبی وجود درند، قبل از هرکاری باید اطلاعات کاملی درباره کالای خود، اعتبار فروشنده و کیفیت بالای کالاها به دست بیاورید.

ارزیابی حقوقی و فنی سازنده

مرحله دوم، استعلام قیمت و صدور فاکتور

یکی از مهم‌ترین مراحل واردات کالا از امارات این است که قیمت کالاهای خود را استعلام گرفت و آن را با سایر فروشگاه‌های دیگر مقایسه کنید. بعد از اینکه قیمت را استعلام کردید، باید با فروشنده بر سر نحوه پرداخت، زمان تحویل کالا و نحوه حمل‌ونقل آن به توافق برسید.

مرحله سوم، تکمیل اسناد و مجوزها

برای واردات کالا از دبی باید مجوزهای لازم را دریافت کرده و قبل از هر کاری با قوانین واردات از امارات آشنایی کاملی داشته باشید. همچنین باید از فروشنده اماراتی اسناد مربوط به حمل را دریافت کرده و سفارش خود را به کمک افراد متخصص و شرکت‌های بازرگانی ثبت کنید. بعد از انجام تمامی این کارها باید با فروشنده تسویه کنید تا پروسه ارسال کالا آغاز شود.

مرحله چهارم، ارسال کالا به ایران

برای ارسال کالا از امارات به دبی می‌توانید مسیر هوایی و دریایی را انتخاب کنید. هنگامی که تمام مراحل انجام شد، فروشنده کالاهای شما را به ایران ارسال می‌کند. شما باید به گمرک موردنظر رفته و کالاهای خود را ترخیص کنید. نکته مهمی که باید درباره ترخیص کالا بدانید این است که مراحل مختلف و گاها پیچیده آن باعث می‌شود که با چالش‌های مختلفی روبرو شوید. برای انجام این کار در کمترین زمان ممکن، باید از یک ترخیص کار ماهر کمک بگیرد.

نکات مهم در هنگام واردات کالا از دبی

آشنایی با مراحل واردات کالا از امارات تنها یکی از موضوعات مهم این حوزه است. برای اینکه در هنگام واردات کالا با مشکل خاصی مواجه نشوید، باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. این نکات بسیار مهم عبارت‌اند از:

  • آشنایی با شرایط تجارت در دبی و قوانین کشور امارات
  • خرید کالا از نمایندگی‌های معتبر
  • حمل کالا‌ها با استفاده از کانتینر به سمت بند ایران
  • انتقال وجه از صرافی‌های معتبر ایران
  • عدم خرید کالا با قیمت پایین‌تر
  • پیدا کردن بازار فروش برای کالا قبل از وارد کردن آن به ایران
  • درنظرگرفتن آب‌وهوا و تأثیر آن در تأخیر بار
  • انجام امور ارزی از بانک‌های صادرات و ملی (شعبه این بانک‌ها در دبی وجود دارد)
  • استفاده از روش اعتبار اسنادی برای واردات کالا

هزینه واردات کالا از دبی

واردات کالا از امارات و شهر دبی هزینه‌های مختلفی برایتان به همراه خواهد داشت که موارد زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین آنها به شمار می‌آیند.

  • هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی کالا
  • هزینه‌های بیمه کالا
  • هزینه بارگیری کالا در مرزهای تجاری
  • هزینه‌های ترخیص و امور اداری و تشریفات گمرکی
  • هزینه‌های مالیاتی
  • هزینه‌های ترخیص و امور اداری و تشریفات گمرکی
  • عوارض ورودی کالا
  • هزینه‌های مربوط به تعرفه‌های گمرکی

مزایای واردات کالا از چین

واردات کالا از چین مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای واردات کالا از چین هستند:

  • خرید کالاها با قیمت پایین‌تر به نسبت سایر تولیدکنندگان دیگر
  • سرعت بالا در هنگام کار کردن با تجار چینی
  • کارکردن با تیم‌های حرفه‌ای  فروش
  • تنوع و نوآوری بالا در محصولات
  • ثبات بالای قیمت‌ها
  • دریافت تخفیفات بالا در هنگام ثبت سفارش‌های حجیم

مزایای واردات کالا از امارات

کشور امارات هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای واردات کالا است. انجام این کار مزیت‌های زیادی به همراه دارد که موارد زیر مهم‌ترین آنها به شمار می‌آیند:

  • خرید و واردات کالا با سرمایه کم
  • تنوع بالای محصولات و دسترسی به برندهای معتبر خارجی
  • پایین‌بودن هزینه‌های ترخیص کالا
  • قوانین متنوع تجارت
  • کیفیت بالای کالاها

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل واردات کالا از چین و امارات را مورد بررسی قرار دادیم و شما را با مراحل انجام این کار و مزایای مختلف آن آشنا کردیم. اگر همچنان با نحوه واردات کالا از امارات و یا کشور چین سؤالی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *